چهار پهلو برنجی وکاربردهای آن در ساخت قطعات و لوازم خودرو

چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی به دلیل قابلیت بسیار خوب در برابر سایش، خوردگی و همچنین تحمل بارهای حرارتی بالا، در نقش اساسی ایفا می‌کند. در واقع این آلیاژ برای تولید قطعات و لوازم خودرو

بسیار مناسب است و سبب افزایش بهره‌وری در این صنعت و افزایش ایمنی و طول عمر در انواع خودروها می‌شود. در ادامه شما را با مزایا و کاربردهای چهار پهلو برنجی در ساخت قطعات و لوازم خودرو آشنا خواهیم کرد.

فروش ویژه محصولات کاوان به مدت محدود ، برای استعلام قیمت محصولات لطفا با شماره ۰۲۱۲۲۳۷۸۰۰۱ تماس بگیرید.

مشخصات چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی

مشخصات چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی

چهار پهلو برنجی یکی از آلیاژهای مس و نیکل است که به دلیل مشخصات فیزیکی و شیمیایی فوق‌العاده می‌توان آن را در صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی به کار گرفت. این نوع چهار پهلو آلیاژی، با سطح مقطع مربع یا مستطیل شکل با ساختاری طویل با مقطعی یکنواخت و بلوری خاص با استانداردهای مختلفی تولید می‌شود.

به طوری که چهار پهلو تولید شده با استانداردAMS 5647  برای استفاده در صنعت خوروسازی بسیار مناسب است. این نوع فولاد ضد زنگ مقاومت بالایی در برابر خوردگی، سایش و اعتلال حرارتی دارد و می‌توان از آن در تولید و ساخت قطعات و لوازم خودروهای بسیاری استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید:چهار پهلو برنجی در صنعت برق و الکترونیک

 

ویژگی‌های چهار پهلو برنجی

همانطور که گفته شد، چهار پهلو برنجی به دلیل ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی مانند مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، خوردگی، سختی، انعطاف پذیری و نفوذ پذیری پایین، در تولید و ساخت قطعات و لوازم خودرو و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین به دلیل بهره‌مندی از خواص ضد سایش و مقاومت در برابر ضربه در صنعت خودروسازی به کار گرفته می‌شود تا از خرابی و سایش قطعات خودروها جلوگیری کند. همچنین ویژگی‌های خاص چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی باعث افزایش طول عمر و بهبود کارایی قطعات و لوازم خودرو می‌شود.

بیشتر بخوانید : استفاده از چهار پهلو برنجی در صنعت نفت و گاز

موارد استفاده از چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی

موارد استفاده از چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی

برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید

صنعت خودروسازی به شدت به چهار پهلو برنجی وابسته است و این فلز در تولیدات این صنعت مصارف متعددی دارد. این پروفیل در ساخت و ایجاد شاسی، قاب و اجزای سیستم تعلیق مستحکم حیاتی هستند و استحکام لازم و کاهش وزن مورد نیاز برای عملکرد ایمن و کارآمد خودرو را تضمین می‌‌کنند. همچنین چهار پهلو با تقویت ساختاری بدنه خودرو به ایمنی و طول عمر کلی آن کمک می‌کند.

کاربرد چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی و سازه‌های مختلف را می‌توان مربوط به سطح مقطع ساده این پروفیل دانست. چرا که سطح مقطع مربعی آن، انجام هرگونه عملیات تراشکاری، جوشکاری، برش و غیره را بسیار آسان می‌کند. البته قیمت چهار پهلو برنجی نسبت به دیگر پروفیل‌ها برای استفاده در قسمت‌‎‌های مختلف بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و باعث کاهش هزینه تولید در بخش‌های مختلف می‌شود.

بنابراین از موارد استفاده از چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی می‌توان به ساخت بدنه خودرو، ساخت اجزایی از بدنه خودرو، ساخت اکسل خودروهای سبک و سنگین، ساخت سیستم‌ اگزوز، لوله تهویه مطبوع و سنسور لوله، کولر گازی خنک‌ کننده، لوله آب سرد ‌کننده اصلی، لوله محور شاسی و غیره اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:چهار پهلو برنجی در ساخت سازه‌های ساختمانی

مزایای استفاده از چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی

مزایای استفاده از چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی

چهار پهلو برنجی در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مزایای استفاده از چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی: چهار پهلو برنجی با ترکیبی خاص از آلیاژ مس و نیکل مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.
  • مقاومت بالا در برابر حرارت: چهار پهلو برنجی به دلیل نقطه ذوب پایین، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و می‌تواند در دماهای خیلی بالا نیز دوام بیاورد.
  • قابلیت ماشین‌کاری بالا: چهار پهلو برنجی سطح صاف و صیقلی دارد و به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش، قابلیت ماشین‌کاری بالایی نیز دارد. این ویژگی استفاده از آن در قطعات و لوازم مختلف خودرو و تجهیزات فنی را آسان می‌کند.
  • مشخصات مکانیکی ایده‌آل: چهار پهلو برنجی به دلیل مشخصات مکانیکی ایده‌آل و مناسب از جمله مقاومت در برابر خمیدگی، ضریب اصطکاک بالا و استحکام زیاد در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مقاومت بالا در برابر ساییدگی و سایش: چهار پهلو برنجی دارای مقاومت بالا در برابر ساییدگی و سایش است و این ویژگی باعث می‌شود که از این پروفیل در قطعاتی که نیاز به دوام طولانی و طول عمر بالا دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به مزایای بالا که گفته شد، به طور کلی چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی برای ساخت قطعات و لوزام خودرو به عنوان یک ماده ضروری به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: چهار پهلو برنجی در ساخت جرثقیل‌ها

چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی چه کاربردهایی دارد؟

چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی چه کاربردهایی دارد

از چهار پهلو برنجی به دلیل استحکام و مقاومت بالا در قسمت‌های مختلف خودروها  از جمله ساخت آرماتورهای آستانه، ستون‌های A و B، تیرهای ضربه‌ای جانبی، تقویت‌کننده‌های کمری، ضربه‌گیرها و کمان‌های سقفی و صندلی‌ها استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح مهم‌ترین کاربردهای چهار پهلو برنجی با استحکام بالا در صنعت خودروسازی می‌پردازیم.

ضربه ‌گیر و تقویت‌ کننده

ضربه‌ گیر به عنوان نخستین ابزار دفاعی خودرو در برابر نیروهای خارجی مختلف شناخته می‌‍‌شود که باید در جذب نیرو بسیار مقاوم باشد. دوام، مقاومت و استحکام بالای چهار پهلو برنجی با ضخامت کم و وزن سبک این فلز را به گزینه عالی برای سپر، شاسی، ستون‌ها و ضربه ‌گیر خودرو تبدیل کرده است.

چارچوب‌ها و صندلی‌های خودرو

چارچوب‌های خودرو نقشی مهم در افزایش استحکام آن در هنگام وارد شدن ضربه ناشی از تصادفات دارد. به همین دلیل باید در ساخت آنها از چهار پهلو برنجی استفاده کرد. همچنین ساخت صندلی خودرو با چهار پهلو برنجی به عنوان یکی از ضروری‌ترین لوازم خودروهای مسافری می‌تواند به کاهش وزن خودرو کمک کند.

بیشتر بخوانید:چهار پهلو برنجی در صنعت کشتی‌سازی

 شاسی و فریم خودرو

چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی قابلیت‌ پشتیبانی از شاسی و فریم را دارد. چرا که شاسی خودرو همواره در معرض برخورد و اعمال شدیدترین فشارها از سمت هر یک از قطعات خودرو قرار دارد. بنابراین این قطعه نیزا به خواص بسیار عالی مقاومتی دارد تا کمترین آسیب را ببیند.

سیستم تعلیق خودرو

چهار پهلو برنجی در ساخت سیستم تعلیق خودرو مانند میله تعادل، میله تعادل جانبی، میله تعادل عرضی،  کمک فنرها و سایر اجزا قطعات خودرو نیز استفاده می‌شود.

سیستم ترمز

چهار پهلو برنجی در لنت ترمز، کالیپر ترمز، دیسک ترمز و سایر اجزای سیستم ترمز به کار گرفته می‌شود.

ساخت قطعات موتور خودرو

چهار پهلو برنجی در ساخت قطعات موتور مانند میل لنگ، میل بادامک، سوپاپ‌ها و غیره کاربرد فراوانی دارد.

فلز کاوان، تخصصی ترین مجموعه در حوزه فروش آهن و فلزات رنگی

فلز کاوان با بیش از ۲۰ سال تجربه در زمینه تولید و عرضه انواع محصولات فلزی، یکی از شرکت‌های پیشرو در این حوزه است. این شرکت محصولات متنوعی را در بازار عرضه می‌کند که شامل فلزات رنگی، فلزات آلیاژی و غیره می‌شود.

برخی از محصولات فلزی فلز کاوان عبارتند از:

آلومینیوم: آلومینیوم فلزی سبک، انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر خوردگی است. از آلومینیوم در ساخت طیف وسیعی از محصولات، از جمله قوطی‌های نوشابه، پنجره و در، و هواپیما استفاده می‌شود. محصولات شامل تسمه آلومینیومی، چهارپهلو آلومینیومی، لوله آلومینیومی و میلگرد آلومینیومی می‌شود.

برنج: برنج آلیاژی از مس و روی است. برنج فلزی مقاوم در برابر خوردگی، هدایت الکتریکی و حرارتی خوب، و چکش خواری و شکل پذیری بالا است. از برنج در ساخت قطعات الکتریکی، لوازم خانگی، و سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. محصولات شامل چهارپهلو برنجی، شش پر برنجی، میلگرد برنجی، ورق برنجی، می‌شود.

مس: مس فلزی نرم، انعطاف‌پذیر، و هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار خوب است. از مس در ساخت طیف وسیعی از محصولات، از جمله سیم و کابل، لوله، و مجسمه استفاده می‌شود. محصولات شامل تسمه مس، چهارپهلو مس، شش پر مس، لوله مس، میلگرد مس و ورق مس می‌شود.

فسفر برنز: فسفر برنز آلیاژی از مس، روی، و فسفر است. فسفر برنز فلزی مقاوم در برابر خوردگی، سخت و محکم است. از فسفر برنز در ساخت قطعات صنعتی، مانند چرخ دنده و یاتاقان، استفاده می‌شود.محصولات شامل میلگرد فسفر برنز و لوله فسفر برنز  میباشد.

فلز کاوان محصولات خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این شرکت همچنین خدمات پس از فروش مناسبی را به مشتریان ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید

جمع‌بندی

با توجه به توضیحات ارائه شده، چهار پهلو برنجی در صنعت خودروسازی کاربرد گسترده‌ای دارد. چهار پهلو برنجی می‌تواند به افزایش استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، وزن کم و قابلیت ماشین‌کاری قطعات خودرو کمک زیادی کند. شما می‌توانید این محصول را با استانداردهای مختلف از تامین فلز کاویان خریداری کنید.